ISI KANDUNGAN
1.0 PENGENALAN
2.0 SEJARAH
PERKEMBANGAN QAWAID FIQHIYYAH
3.0 KEPENTINGAN
DAN KEDUDUKAN QAWAID FIQHIYYAH
3.1 Kepentingan
Qawaid Fiqhiyyah
3.2 Kedudukan
Qawaid Fihiyyah Sebagai Istinbat Hukum
4.0 QAWAID
FIQHIYYAH KEEMPAT (KEMUDARATAN DIHINDARKAN/ DIHILANGKAN)
4.1 Perbezaan
Antara Masyaqqah (Kesulitan) Dengan Dharurat (Kemudaratan)
4.2 Prinsip
Dan Aplikasi Kaedah Berkaitan Keadaan Mudarat
4.3 Perbezaan
Antara Dharurat Dengan Hajat
5.0 KESIMPULAN
BIBLIOGRAFI
LAMPIRAN
1.0
PENGENALAN
Qawa’id adalah jamak kepada perkataan kaedah.
Ia bermaksud asas atau prinsip. Sesuai dengan maksudnya dari sudut bahasa, qawa’id
fiqhiyyah atau kaedah fiqh adalah merupakan prinsip-prinsip fiqh
bersifat umum yang mengandungi hukum-hakam secara umum untuk disesuaikan dengan
bahagian-bahagiannya.
Kemunculan kaedah fiqh banyak dipengaruhi oleh
faktor tuntutan semasa. Ia muncul setelah jarak masa para ulama semakin jauh
dari generasi terawal iaitu para salafussoleh.
Ini banyak mempengaruhi penetapan hukum dalam
sejarah pensyariatan dan kepatuhan syariah dalam dunia umat Islam. Penetapan
hukum dalam Islam telah melalui beberapa peringkat.
Kata qawaid merupakan bentuk jama’ dari kata qaidah yang
secara bahasa berarti asas atau dasar, baik dalam bentuk inderawi maupun
maknawi. Kata qaidah yang berarti dasar dalam bentuk inderawi dapat diamati
dalam ungkapan bahasa Arab, yaitu qawaid al-bait yang berarti dasar atau
pondasi rumah. Sementara kata qaidah yang berarti dasar dalam bentuk maknawi
dapat diamati dalam ungkapan qowa’id al-din yang berarti dasar atau asas agama.
Qaidah dengan makna ini dapat ditemukan dalam firman Allah berikut:
øÎ)ur ßìsùöt ÞO¿Ïdºtö/Î) yÏã#uqs)ø9$# z`ÏB ÏMøt7ø9$# ã@Ïè»yJóÎ)ur $uZ/u ö@¬7s)s? !$¨YÏB ( y7¨RÎ) |MRr& ßìÏJ¡¡9$# ÞOÎ=yèø9$# ÇÊËÐÈ
Dan (ingatlah), ketika Ibrahim meninggikan (membina)
dasar-dasar Baitullah bersama Ismail (seraya berdo`a): "Ya Tuhan kami terimalah
daripada kami (amalan kami), sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar lagi
Maha Mengetahui". (QS. 2: 127).
Dalam ayat ini ditegaskan bahwa Ibrahim dan Ismail diberi amanah oleh Allah untuk meninggikan dan membina dasar-dasar (al-qawaid) atau pondasi baitullah.
Musthafâ Ahmad Zarqa’, dengan mengutip pendapat para ahli nahwu menegaskan bahwa qawaid secara bahasa mengandung pengertian hukum yang dapat diterapkan pada semua bahagian-bahagiannya.
Dalam ayat ini ditegaskan bahwa Ibrahim dan Ismail diberi amanah oleh Allah untuk meninggikan dan membina dasar-dasar (al-qawaid) atau pondasi baitullah.
Musthafâ Ahmad Zarqa’, dengan mengutip pendapat para ahli nahwu menegaskan bahwa qawaid secara bahasa mengandung pengertian hukum yang dapat diterapkan pada semua bahagian-bahagiannya.
Oleh kerana permasalahan
fikah terlalu banyak dan mempunyai cabang tersendiri, para ulama
menyenaraikannya di bawah lima kaedah fiqh umum iaitu:
(l) Setiap perkara dinilai berdasarkan niat dan matlamat (al-umuru
bimaqasidiha)
(2) Keyakinan tidak hilang dengan keraguan (al-yakin la yuzalu bil
syak)
(3) Kesukaran membawa kemudahan (al-masyaqqatu tajlibu al-taisir)
(4) Kemudaratan hendaklah dihilangkan (al-dhararu yuzal)
(5) Adat dijadikan perundangan (al-'adatu muhakkamah)
2.0 SEJARAH
PERKEMBANGAN QAWAID FIQHIYYAH
Sejarah perkembangan qawaid
fiqhiyyah dibahagikan kepada 3 peringkat iaitu
(1) Peringkat pertumbuhan dan
pembentukannya
(2) Peringkat perkembangan dan
kodifikasinya
(3) Peringkat kematangan dan
kemanusiaan
Penetapan hukum dalam Islam peringkat kedua
pula berlaku pada zaman para sahabat. Mereka masih berpegang kuat dengan
al-Quran dan sunnah. Mereka juga mempunyai kepakaran dalam memahami nas kerana
sewaktu wahyu diturunkan, mereka berada bersama Rasulullah dan mendapat
penjelasan daripada baginda.
Peringkat ketiga berlaku
pada zaman Tabi' tabi'in. Di sinilah bermula dan meluasnya aktiviti ijtihad di
kalangan para ulama untuk menyelesaikan permasalahan baru yang muncul pada
zaman mereka. Kedudukan geografi yang agak jauh disebabkan perluasan kuasa,
penguasaan bahasa Arab yang semakin kurang dan kekurangan sumber-sumber nas.
Perkembangan qawaid
fiqhiyyah muncul secara bertahap dalam pengertian setiap peringkat (abad)
muncul penulis-penulis mazhabnya masing-masing.
3.0 KEPENTINGAN
DAN KEDUDUKAN QAWAID FIQHIYYAH
Terdapat beberapa kepentingan dan sejauh mana kedudukan qawaid
fiqhiyyah
diterima dan digunakan sebagai istinbat hukum
akan dibincangkan dengan lebi lanjut di bawah ini.
3.1 Kepentingan
Qawaid Fiqhiyyah
Antara kepentingan qawaid fiqhiyyah ialah
(1)
Menyatukan
permasalahan dan menyederhanakan fiqh Islam kerana banyak persoalan furu’yang
biasa dikumpulkan dalam satu kaedah sahaja.
(2)
Mempelajari ilmu
ini dapat membantu dan menjaga serta mengikat banyak masalah yang hampir sama
dalam hal kaedah yang sama boleh digunakan.
(3)
Mendidik para
peniliti untuk menguasai masalah-masalah fiqh dan menjadikannya mampu
menyimpulkan hukum-hukum yang tidak tertulis dalam kitab-kitab fiqh sesuai
dengan kaedah mazhab masing-masing.
(4)
Mempermudahkan
para peneliti untuk mencari bahagian-bahgian dari hukum serta mengeluarkannya
dari berbagai aneka ragam, kemudian membatasinya dalam satu topic dengan
memperhatikan pengecualian pada tiap-tiap kaedah.
(5)
Mengikat
hukum-hukum yang banyak dengan satu ikatan sahaja menunjukkan bahawa hukum itu
bertujuan menunjukkan kemaslahatan.
3.2 Kedudukan
Qawaid Fihiyyah Sebagai Istinbat Hukum
Berlakunya dua aliran fiqah
iaitu aliran ahlul ra'yu dan aliran ahlul hadis. Ketika inilah munculnya ilmu
usul fiqh dalam dunia umat Islam. Para ulama fiqh memperkenalkan kaedah fiqh
bagi memudahkan rujukan untuk mengetahui hukum kepada permasalahan yang
berlaku, khususnya yang melibatkan isu-isu baru muncul.
Namun, bukanlah kaedah fiqh
itu dikeluarkan oleh para ulama dengan meminggirkan nas yang utama dalam Islam
iaitu al-Quran dan sunnah. Sebaliknya kaedah fiqh adalah rumusan dari
dalil-dalil yang terdapat dalam al-Quran dan sunnah sebagai rujukan utama umat
Islam.
Maka, tidak wajar bagi umat
Islam menggunakan kaedah fiqh tanpa merujuk kepada sumber-sumber asal tersebut.
Terdapat juga isu-isu yang mungkin terkeluar atau mendapat pengecualian dari
kaedah umum berkenaan.
Dapat difahami di sini
bahawa terdapat permasalahan yang mungkin berada dalam ruang lingkup kaedah
yang umum dan terpakai dengan menggunakan kaedah tersebut dan terdapat juga
permasalahan yang bersifat khusus dan muqayyad yang tidak boleh berhukum
menggunakan kaedah-kaedah fiqh.
Para ulama telah berijtihad
menggunakan penguasaan terhadap ilmu dan konteks semasa untuk memahami
hukum-hakam dalam al-Quran dan sunnah dan 'illah (sebab) pengeluaran hukum
berkenaan sama ada wajib, sunat, haram, makruh dan harus (hukum-hukum taklif).
Selepas kajian terperinci
dilaksanakan, para ulama mendapati wujudnya unsur konsisten dalam hukum-hakam
yang datang daripada nas syarak. Sebagai contoh, apabila sesuatu perkara itu
boleh menyebabkan berlakunya kemudaratan, maka ia adalah diharamkan.
Ini kerana Islam akan
menutup segala pintu ke arah kemudaratan dan keburukan. Justeru, melalui
kefahaman ini muncullah kaedah fiqh al-dhararu yuzal (kemudaratan hendaklah
dihilangkan).
Kaedah ini datang sebagai
prinsip umum dalam kita mengenal hukum terhadap segala yang ingin atau telah
dilakukan. Sekiranya perlakuan atau aktiviti tersebut boleh mendatangkan
kemudaratan, maka ia diharamkan dan pelakunya dikira sebagai berdosa.
Bukan itu sahaja, semua
pihak yang bersubahat dan mempunyai kaitan secara langsung dengan perlakuan
yang diharamkan itu juga dikira sebagai berdosa. Contoh di atas menggambarkan
peri pentingnya kaedah fiqh untuk difahami oleh masyarakat untuk memahami dasar
penetapan hukum serta hikmahnya.
4.0 QAWAID
FIQHIYYAH KEEMPAT (KEMUDARATAN
DIHINDARKAN/ DIHILANGKAN)
Islam adalah agama yang membuka ruang manfaat dan menutup
ruang kemudaratan kepada manusia. Sebab itu hukum-hakam syariah cenderunng
kepada mengharamkan sesuatu perkara yang boleh mendatangkan kemudaratan. Ia
kemudian disusuli dengan penyelesaian yang boleh membawa kepada kemaslahatan.
Daripada kerangka inilah timbul hukum-hukum taklifi iaitu wajib, sunat, haram,
makruh dan harus.
Mudarat adalah sesuatu yang boleh mendatangkan bahaya
kepada keperluan asas manusia seperti agama, diri, keturunan, akal dan harta.
Antara klasifikasi mudarat ialah mudarat kecil dan besar, mudarat khusus dan
umum, dan mudarat jangkamasa pendek dan panjang.
Kemudaratan dihilangkan atau dihindarkan ataupun dalam
istilah bahasa arab ia disebut الضرورة يزال merupakan kaedah yang keempat menurut
silibus ilmu Qawaid Fiqhiyyah. Aplikasi kaedah ini adalah salah satu daripada
prinsip Islam yang unggul demi menjaga kemaslahatan umat seluruhnya. Ini juga
bertepatan dengan sabda Baginda SAW:
لاضرر ولاضرار
Bermaksud: Tidak mudarat
dan tidak dimudaratkan
Terbit pula beberapa kaedah cabang daripada kaedah besar di
atas. Antaranya bakal saya terangkan di bawah tajuk kecil kemudharatan khusus
dan umum. Tegasnya, kemudharatan khusus itu sebenarnya terbahagi kepada beberapa
bahagian, kadangkala kemudaratan itu datang dengan lebih berat, adakalanya
lebih ringan dan ada pula secara sama.
Para fuqaha’ telah menetapkan suatu kaedah berhubung
dengan kemudaratan yang berbentuk umum. Ianya terkandung di dalam kaedah يتحمل الضرر الخاص لدفع ضرر عام (Ditanggung kemudaratan khas (khusus) untuk menolak kemudaratan
umum).
DITANGGUNG KEMUDARATAN KHUSUS UNTUK
MENOLAK KEMUDARATAN UMUM
Pada asalnya, setiap individu berhak melakukan sebarang
perkara ataupun aktiviti yang memberi manfaat kepada kepada diri dan umum.
Perkara itu semestinya terhindar daripada melakukan kerosakan dan kezaliman
terhadap masyarakat umumnya.
Namun begitu, syariat bertindak menegah seseorang sekiranya
individu itu melakukan kemudaratan ke atas orang lain, walaupun dirinya
mengalami kemudaratan atas sebab tegahan itu. Justeru, kemudaratan ke atas dirinya
itulah yang dinamakan kemudaratan khusus demi menolak kerosakan yang dilakukan
ke atas orang lain. Dan ianya diistilahkan sebagai kemudaratan umum.
4.1 Perbezaan
Antara Masyaqqah (Kesulitan) Dengan Dharurat (Kemudaratan)
Masyaqqah adalah suatu kesulitan yang menghendaki keperluan (hajat)
tentang sesuatu apabila tidak di penuhi tidak akan membahayakan manusia.
Dharurah ialah kesulitan yang jika tidak diselesaikan akan mengancam agama,
jiwa, aqal, keturunan atau nasab dan harta serta kehormatan manusia.
Dengan adanya
masyaqqah akan mendatangkan kemudahan dan keringanan, sedangkan dengan adanya
dharurah (kemudaratan) mewujudkan penghapusan hukum. Jelasnya di sini, dengan
keringanan dan penghapusan atau menghilangkan mudarat akan mendatangkan
kemaslahatan bagi kehidupan manusia.
4.2 Prinsip
Dan Aplikasi Kaedah Berkaitan Keadaan Mudarat
(1)
الضرورات تبيح المخظورات
Maksudnya: Kemudaratan-kemudaratan itu dapat mengharuskan keharaman
Dasar nas kaedah di atas adalah dari firman Allah S.W.T :
ôs%ur @¢Ásù Nä3s9 $¨B tP§ym öNä3øn=tæ wÎ) $tB óOè?öÌäÜôÊ$# Ïmøs9Î) 3
(Surah Al-An’am 6:119)
Maksudnya: padahal Sesungguhnya Allah Telah menjelaskan kepada kamu
apa yang diharamkan-Nya atasmu, kecuali apa yang terpaksa kamu memakannya.
Contohnya keharusan memakan makanan yang haram, sekadar
melepaskan keadaannya ketika darurat dan tidak berlebih-lebihan. Atau ketika
diancam nyawanya untuk mengucapkan kalimah kufur, asalkan hatinya tetap dalam
keimanan. Seperti yang terjadi dalam peristiwa Ammar bin Yasir yang memilih
rukhsah iaitu mengucapkan kalimah kufur dalam keadaan darurat.
(2)
ما ابيح للضرورة يقدر بقدرها
Maksudnya: Apa yang
dibolehkan kerana darurah maka diukur menurut kadar kemudaratannya.
Keharusan perkara haram itu bertempoh dan tidak
selama-lamanya. Apabila terkeluar dari keadaan darurat, maka keharusannya
terhapus dan ia kembali haram. Contohnya keharusan pesakit wanita mendapatkan
rawatan daripada doktor lelaki sekiranya tiada doktor wanita. Namun doktor
lelaki tersebut hanya dibolehkan melihat dan menyentuh tempat yang sakit sahaja
sekiranya perlu.
(3)
ما اجاز لعذر بطل لزواله
Maksudnya: Apa yang
diizinkan kerana adanya uzur, maka keizinan itu hilang manakala uzurnya hilang.
Contoh aplikasi prinsip
kaedah ini ialah orang yang dibolehkan berbuka puasa di bulan Ramadhan kerana
musafir atau sakit. Dalam keadaan ini seseorang dibolehkan menggunakan rukhsah
syara’ seperti mengqasar solat, meninggalkan solat jumaat dan jama’ah kerana
musafir atau sakit. Seseorang itu tetap diwajibkan berpuasa secara sempurna dan
melaksanakan hukum secara umum.
(4)
الميسور لا يسقط با لمعسور
Maksudnya: Kemudahan tidak dapat digugurkan dengan
kesusahan
Contoh aplikasi kaedah ini ialah seseorang yang
kudung tangan atau kakinya maka cara wudhu’nya cukup sekadar membasuh apa yang
ada, jika tidak ada anggota tangan atau kaki cukup sekadar membasuh anggota
yang paling hujung.
(5)
الإضطرار لا يبطل حق الغير
Maksudnya:
Keterpaksaan itu tidak dapat membatalkan hak orang lain.
Contohnya,
seseorang dalam keadaan lapar dan dia akan mati jika tidak makan,maka
satu-satunya cara adalah dengan mencuri. Keadaan seperti ini adalah tidak
dibenarkan kerana pengguguran terhadap keterpaksaan ini mengganggu hak orang
lain , maka jalan keluar orang tersebut boleh makan makanan yang haram seperti
makan bangkai, khinzir dan sebagainaya.
(6)
درء المفاسد اولى من جلب المصالح
فاذا تعارض مفسدة ومصلحة قدم دفع المفسدة غالبا
Maksud: Menolak
kerosakan lebih diutamakan daripada menarik maslahah, dan apabila berlawanan
antara yang mafsadah dan maslahah maka yang didahulukan adalah menolak
mafsadahnya.
Pengertian maslahah
ialah perkara yang boleh mendatangkan faedah kepada urusan hidup manusia yang
merangkumi perkara yang diwajibkan oleh syara’ atau diizinkan syara’.
Contohnya, perkara yang
disuruh oleh syara’ ialah meneruskan solat hingga selesai, tetapi dibenarkan
menghentikan solat jika berlaku kecemasan seperti menolong orang yang lemas
atau menjaga harta benda daripada dicuri orang ketika menunaikan solat.
(7)
الضرر لا يزال بالضرر
Maksudnya: Kemudaratan
itu tidak dapat dihilangkan dengan kemudaratan yang lain.
Contoh aplikasi prinsip kaedah ini
ialah seorang doktor tidak boleh melakukan derma darah dari eseorang kepada
seseorang yang lain jika darah orang itu dipindahkan kepada orang lain akan
menyebabkan lebih buruk kesakitan dari orang yang diberinya. Demikian juga ,
seseorang yang kelaparan tidak boleh mengambil makanan orang yang kelaparan
juga.
(8)
اذا تعارض مفسدتان روعى أعظمها ضررا
بارتكاب أخفهما
Maksudnya: Apabila
dua mafsadah bertentangan, maka perhatikan mana yang lebih mudaratnya dengan
memilih yang lebih ringan mudaratnya.
Contohnya, dibolehkan mengadakan
pembedahan perut wanita yang telah meninggal dunia jika berkemungkinan bayi
yang dikandungnya masih hidup dan dapat diselamatkan. Demikian juga dibenarkan
solat dalam keadaan bogel jika tidak ada penutup kain sama sekali.
(9)
الحاجة العامة أو الخاصة تنزل منزلة
الضرورة
Maksudnya: Keperluan
umum atau khusus dapat menduduki tempat darurat.
Contohnya, diharuskan sewa menyewa
(al-ijarah), upah (al-ji’alah) tanpa mengikut system al-qiyas di dalam fiqh
Islam. Masalah sewa menyewa ketika melakukan aqad belum mempunyai faedah atau
manfaat lagi. Masalah pengupahan masih ada perkara yang tidak diketahui ketika
melakukan aqad maka perkara di atas dibenarkan kerana memandangkan majoriti
masyarakat memerlukan kepada perkara seperti itu.
4.3 Perbezaan
Antara Dharurat Dengan Hajat
Dharurat ialah
jika tidak dihilangkan nescaya akan melibatkan
kemudaratan yang besar terhadap
orang yang terpaksa seperti takut mati kelaparan sekiranya di atidak memakan
benda yang diharamkan.
Hajat
pula ialah jika tidak disempurnakan nescaya melibatkan kesulitan atau
kesusahan. Tidak ada perbezaan antara hajat umum yang diperlukan oleh seluruh
masyarakat dengan hajat khusus yang berkaitan penduduk bagi sesebuah negeri,
tetapi sekiranya hajat itu khusus bagi individu sahaja, maka hajat seperti ini
tidak menepati dharurat atau dengan pengertian lain tidak boleh mengambil
tempat dharurat.
Sebenarnya taklif syara’
itu hanya terpulang kepada maslahah manusia sama ada di dunia atau di akhirat.
Allah S.W.T maha kaya daripada ibadat hamba-Nya, sebaliknya tidak mendatangkan
sebarang mudarat pun oleh maksiat hamba-Nya, bahkan jika seluruh manusia
menjadi kufur, tidak mengurangkan kebesaran-Nya, begitu juga sekiranya seluruh manusia beriman dan
bertaqwa tidaklah menambahkan kebesaran dan keagungan-Nya.
5.0
KESIMPULAN
Islam dan Syari'atnya amat bersikap toleransi dan memahami akan keadaan
serta tuntutan umatnya. Walaupun keseluruhan syari'at itu diturunkan kepada
manusia bagi memelihara kemaslahatan dan menghindar kemudaratan tetapi
as-Syari'at sedar akan kedudukan umat yang sekali-sekala terjatuh ke suasana
kehidupan yang bukan normal. Maka dengan itulah as-Syari'at memberikan
kelonggaran dan kemudahan dari beberapa segi dan sudut, semuanya disediakan
bagi tujuan tetap menjaga kemaslahatan dan menghindar kemudaratan umat dalam
keadaan sedemikian. Setiap keadaan itu dijelaskan situasinya dan dikategorikan
kedudukannya dan setiap kedudukan itu mempunyai tahap-tahap dan syarat
kelonggaran hukumnya. Untuk seseorang individu muslim itu mempraktikkan
kemudahan agama dalam keadaan sebegini dia wajib tahu apakah yang dibolehkan,
apakah yang dimaafkan dan sekadar mana kebolehan dan kemaafan itu diberikan.
Faktor paling utama yang menjamin di sisi Allah S.W.T kebolehan dan kemaafan dalam keadaan tidak normal atau sulit itu ialah keikhlasan
seseorang dalam menghadapi keadaan tersebut. Dalam ertikata lain, sengaja atau
tidak sengaja merupakan tali pengukur di sisi Allah Azza waJalla dalam menerima
perbuatan seseorang itu dalam keadaan darurat atau kesulitan yang dihadapinya.
Dalil kuat yang dijadikan ukuran perbuatan seseorang itu adalah niat serta
bisikan hatinya, sebagaimana sabda Nabi S.A.W:
Setiap yang kita lakukan akan diperkira di Hari Akhirat nanti dan kita
akan dipertanggung-jawabkan ke atas segala tindak-tanduk di dunia terdahulu dan
di ketika itu akan jelaslah apa yang benar dan apa yang salah, apa yang jelas
dan apa yang tersembunyi, apa yang ghaib dan apa yang nyata. Allah Azza waJalla
menerangkan hakikat ini dalam firmanNya: Dan kamu akan dikembalikan kepada
(Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Ia
menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan". [Maksud surah
at-Taubah 9 - 105]. Akhir kata, kelonggaran hukum Islam dalam suasana ini -
iaitu darurat adalah bertujuan membolehkan umat manusia meneruskan kehidupan
mereka dalam keadaan kesempitan dan membantu mereka keluar semudah mungkin dari
suasana sedemikian. Terimalah kemudahan ini sebagai sesuatu yang membantu ke
arah tujuannya dan janganlah pula dijadikan sebagai sesuatu yang membawa kepada
akibat kesukaran yang lebih berat dari apa yang sedia dialami.
BIBLIOGRAFI
Ab. Latif bin Muda. 2000. Kaedah-kaedah Fiqh.
Kuala Lumpur: Ilham Abati Enterprise.
Md. Saleh bin Hj. Ahmad. 1998. Qawaid al-Fiqhiyyah. Kuala Lumpur: Pustaka Haji
Md. Saleh bin Hj. Ahmad. 1998. Qawaid al-Fiqhiyyah. Kuala Lumpur: Pustaka Haji
Abdul Majid.
Mohd Said Ishak. 2002. Al-Qawaid Al-Fiqhiyyah.
UTM, Skudai: Cetak Ratu Sdn.Bhd.
Muhammad Subari Ramli. 2002. Qawaid al-fiqh al-islami. Bangi: Percetakan Kolej
Muhammad Subari Ramli. 2002. Qawaid al-fiqh al-islami. Bangi: Percetakan Kolej
No comments:
Post a Comment