UNIVERSITI
TEKNOLOGI MALAYSIA
KAEDAH
MENGAJAR SAINS KOMPUTER
(SPM
4712)
PENGURUSAN
SISTEM MAKLUMAT PENDIDIKAN
DISEDIAKAN
UNTUK
EN.
SUHAIZAL BIN HASHIM
DISEDIAKAN
OLEH
NOR
LIHANA BINTI HANI (SX095840PID01)
ISI KANDUNGAN
Penghargaan
1.0
Pengenalan
2.0
Masalah
Pengurusan Sistem Maklumat Pendidikan
2.1
Perisian dan
Sistem Maklumat
2.2
Kelemahan
Penguasaan Kemahiran Teknologi Maklumat
2.3
Kekurangan
Kemudahan Teknologi Maklumat
2.4
Bebanan Tugas
Guru
3.0
Kesan Pengurusan
Sistem Maklumat Pendidikan
3.1
Pengurusan dan
Pentadbiran Sekolah
3.2
Pengajaran dan
Pembelajaran
4.0
Langkah Mengatasi
Masalah Pengurusan Sistem Maklumat Pendidikan
5.0
Kesimpulan
BIBLIOGRAFI
LAMPIRAN
Penghargaan
Syukur Alhamdulillah dan syukran jazilan…,
Allah S.W.T
Emak abah yang ku kasihi
Suami dan puteriku tersayang
Tenaga pengajar di UTM
Rakan-rakan seperjuangan sekalian.
1.0 Pengenalan
Dalam usaha
kerajaan untuk menjadikan Malaysia berstatus negara maju pada tahun 2020,
teknologi maklumat (IT) telah dijadikan satu teras yang perlu dikuasai oleh
semua lapisan masyarakat. Salah satu terminologi IT yang popular pada hari ini
ialah Teknologi Komunikasi Maklumat (ICT) atau TMK . ICT ialah satu inovasi
dalam kehidupan masyarakat Malaysia hari ini. Sama seperti lain-lain perkara
baru yang diperkenalkan di dalam kehidupan sesuatu masyarakat, ia tentu
menimbulkan pelbagai reaksi sebelum diterima menjadi sebahagian daripada budaya
hidup. Kefahaman masyarakat terhadap keperluan ICT di dalam kehidupan hari ini
perlu dipertingkatkan. Ini memandangkan tanpa kefahaman yang jelas akan
menjejaskan perkembangannya di Malaysia dan sekaligus memperlahankan usaha
kerajaan untuk melahirkan masyarakat bermaklumat di Malaysia.
Kepentingan
dalam ICT sebenarnya mampu mencorakkan semula cara dan gaya pemikiran serta sistem
nilai masyarakat masa kini dan akan datang. Mahu atau tidak, persaingan akan
wujud yang memerlukan kepada tindakan pantas dan bijaksana bagi menghadapi
keadaan ini. Semua ini memerlukan kredibiliti dan kemampuan manusia sebagi
pengurus atau pekerja yang mahir dan ‘knowledgeble’. Oleh itu, perubahan demi
perubahan perlu dilaksanakan bagi mengisi ruang-ruang input yang baru dan
terkini dalam pendidikan di negara ini.
Dunia
pendidikan turut sama tidak ketinggalan mengharungi arus kemodenan teknologi
maklumat. Di sekolah, pengurusan sistem maklumat pendidikan Bagi dunia pendidikan ‘teknologi maklumat’
boleh dibahagikan kepada dua iaitu;
- Teknologi komputer seperti modul kursus berasaskan komputer, penilaian berkomputer, perisian pemprosesan kata, grafik, lembaran kerja, pangkalan data dan persembahan;
Perisian telekomunikasi yang - menawarkan pendidikan jarak jauh, penyebaran sumber dalam pendidikan, e-mel, konferen video, papan buletin dan chatting.
- Teknologi komputer seperti modul kursus berasaskan komputer, penilaian berkomputer, perisian pemprosesan kata, grafik, lembaran kerja, pangkalan data dan persembahan;
Perisian telekomunikasi yang - menawarkan pendidikan jarak jauh, penyebaran sumber dalam pendidikan, e-mel, konferen video, papan buletin dan chatting.
2.0 Masalah Pengurusan Sistem
Maklumat Pendidikan
Seluruh warga
pendidikan memerlukan persediaan yang rapi ntuk melengkapkan pengurusan sistem
maklumat pendidikan yang perlu dihantar kepada PPAD, JPN dan KPM. ICT dalam
pendidikan bermaksud penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi yang
menyokong proses teras dalam pengurusan dan pentadbiran pendidikan ,pengajaran
dan pembelajaran (P&P) serta pendidikan sepanjang hayat. Dengan penggunaan
ICT dalam P&P membolehkan aktiviti P&P dijalankan tanpa sebarang kekangan
tempat dan masa. Ianya juga akan meningkatkan penggunaan sumber pendidikan dan
berupaya meningkatkan kualiti pendidikan disamping mempercepatkan proses
pendidikan berasaskan kadar kebolehan pelajar.
Namun terdapat
beberapa masalah apabila segala keperluan sistem maklumat pendidikan
perlu dikemaskini dan dihantar mengikut masa yang ditetapkan oleh pegawai
pendidikan. Bagi Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor, terdapat beberapa
pengurusan sistem maklumat pendidikan seperti
Sistem Maklumat Pelajar (SMP), pendaftaran darjah satu, analisa keputusan
peperiksaan dan skim pinjaman kitab (SPK).
2.1 Perisian dan Sistem
Maklumat
Kementerian
Pendidikan mahupun Jabatan Agama Johor masih tidak mempunyai satu jentera yang sempurna
untuk melaksanakan sebarang sistem maklumat secara besarbesaran. Jentera ini
adalah penting untuk merancang, melatih pengguna, menyelaras dan menyelenggara
sistem yang akan dilaksanakan. Contohnya database bagi Sistem Maklumat Pelajar
(SMP) tidak bersifat mesra pengguna, malah jika ingin menambah maklumat ‘update’
tentang seseorang pelajar, saya perlu mencari mengikut kelas / darjah satu
persatu.
2.2 Kelemahan Penguasaan
Kemahiran Teknologi Maklumat
Penguasaan kemahiran teknologi maklumat sebilangan besar
guru-guru masih berada pada tahap yang rendah. Keadaan ini merupakan satu
halangan kepada sebarang usaha untuk memperluaskan penggunaan teknologi
maklumat di dalam sistem pendidikan negara. Masih terdapat ‘computer iliterate’
di kalangan guru-guru. Masa yang panjang
diperlukan untuk mendorong dan melatih kumpulan ini supaya mereka mahir
menggunakan sistem teknologi maklumat ini.
Kekurangan profesional teknologi maklumat di Kementerian
Pendidikan. Ini
adalah nyata sekali memandangkan bahawa tidak ramai pegawai perkhidmatan
pendidikan yang berkelulusan dalam bidang teknologi maklumat atau sains komputer.
Profesional teknologi maklumat diperlukan untuk merancang dan mengawasi
pelaksanaan sistem maklumat dan lain-lain projek teknologi maklumat.
2.3 Kekurangan Kemudahan
Teknologi Maklumat
Kemudahan teknologi maklumat dan telekomunikasi bagi kebanyakan sekolah,
institut/maktab dan pejabat pendidikan masih tidak memuaskan. Misalnya,
bilangan pejabat pendidikan yang mempunyai rangkaian setempatnya sangatlah
sedikit. Selain itu, kemudahn komputer, teknologi maklumat, rangkaian internet
juga terhad bagi sekolah-sekolah agama.
2.4 Bebanan Tugas Guru
Tugas hakiki seorang ialah mengajar dan mendidik murid atau pelajar dalam sesi pembelajaran di
bilik darjah dengan suasana yang kondusif. Bagi merealisasikan setiap objektif
pengajaran tercapai guru turut berperanan menghasilkan atau bersedia dengan
alat atau bahan bantu mengajar yang menarik. Hari ini, guru dibebani dengan
tugas-tugas tambahan perkeranian, penoperasian, pengurusan dan pentadbiran
sekolah serta melengkapkan sistem maklumat pendidikan di sekolah masing-masing.
Perkara ini
menyebabkan guru tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian terhadap aktiviti dan
proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Kadangkala guru perlu
menghadiri kursus, seminar atau mesyuarat yang memakan masa dua hingga lima
hari menyebabkan guru lain mengambil alih kelas yang sepatutnya diajar oleh
guru tersebut. Guru lebih sibuk menguruskan sistem maklumat pendidikan dan
tanggungjawab pengurusan, pentadbiran sekolah berbanding tugasan mengajar dan
mendidik pelajar.
3.0 Kesan Pengurusan Sistem Maklumat Pendidikan
Pengurusan
Sistem Maklumat Pendidikan sememangnya dapat membantu pengurus pendidikan dalam
membuat keputusan, menyesuaikan diri dengan perubahan dan selanjutnya dapat
meningkatkan komunikasi dalam organisasinya. Guru Besar sekolah tidak dapat
dipisahkan daripada membuat keputusan pada setiap hari kerana ini merupakan
elemen penting dalam menjalankan tugas merancang, membuat keputusan,
menganalisis, sumber manusia, memimpin, mengawal, berkomunikasi serta berfungsi
dengan lebih cekap, berkesan, mudah dan cepat yang melibatkan maklumat, proses
dan kerja seperti pendaftaran pelajar, pelbagai rekod, kawalan inventori,
jadual waktu, opsyen guru, bilangan waktu mengajar, hal yang berkaitan
peperiksaan, pembelian stok dan sebagainya.
3.1 Pengurusan dan
Pentadbiran Sekolah
Secara
umum sistem maklumat pendidikan dapat menukarkan data-data mentah yang tidak
memberi makna kepada maklumat yang tersusun dan berguna apabila ianya diproses,
disimpan dan boleh dikemaskinikan dengan mudah dan cepat dengan menggunakan
pelbagai perisian komputer yang ada. Maklumat-maklumat yang telah diproses ini
sudah tentu dapat membantu pengurus sekolah membuat keputusan-keputusan yang
tepat dan berguna dalam perancangan, pemantauan dan kawalan. Sebagai contoh
dengan menggunakan sistem maklumat berasaskan komputer, maklumat mengenai
pencapaian pelajar dalam peperiksaan disimpan, diproses dan dianalisis dalam
bentuk graf, carta pai, carta bar, senarai dan jadual-jadual statistik yang
mudah membantu pentadbiran sekolah mengesan kekuatan dan kelemahan yang ada dan
seterusnya memudahkan mereka membuat perancangan dan program susulan yang
sesuai dan dengan sendirinya keputusan yang diambil nanti relevan dengan isu
dan masalah yang berbangkit.
Maklumat
berkaitan pelajar tidak hanya terhad kepada peperiksaan semata-mata kerana
mereka merupakan komuniti utama dalam sesebuah sekolah. Maklumat berkaitan
pelajar termasuklah maklumat peribadi, pencapaian akademik, penglibatan
kokurikulum, disiplin, sahsiah, buku teks, biasiswa dan sebagainya boleh
diakses dengan mudah dan cepat untuk kegunaan pengurusan sekolah dengan bantuan
teknologi ICT.
3.2 Pembelajaran dan Pengajaran
Guru yang
mengendalikan sistem maklumat pendidikan diberi tanggungjawab untuk menguruskan
maklumat bertujuan untuk memenuhi keperluan PPAD, PPD, JPN dan KPM. Guru yang
terlibat mempunyai tugas tambahan dari tugas hakiki seperti menyediakan laporan
mengajar harian, mengisi kad 001, melengkapkan rekod pelajar, mengisi markah
dan gred peperiksaan pelajar, menyediakan ujian bulanan dan memeriksa tugasan
atau latihan harian pelajar. Tugas tambahan guru perlu mengemaskini data dan
memastikan kesahihan data mengikut jadual yang ditetapkan oleh pihak sekolah
selain bertanggungjawab terhadap aktiviti pengurusan data seperti pengumpulan,
pemprosesan,penganalisisan, penyimpanan serta keselamatan data terebut.
Kesan dari
tambahan tugas ini guru gagal melaksanakn dua tugas secara serentak dengan
baik. Guru tidak dapat memberikan maklumat yang sahih dalam masa yang sama
tidak dapat menjalankan tugas mengajar dengan baik dan sempurna.
Antara gangguan
pengajaran yang dihadapi oleh guru ialah gangguan untuk menyemak buku latihan
pelajar, kekangan untuk menyediakan BBM,
tidak mempunyai masa untuk mengenalpasti masalah pelajar, tidak bersedia untuk
mengajar, kerap tidak masuk bilik darjah dan menghadapi masalah untuk
menghabiskan sukatan pelajaran.
4.0 Langkah Mengatasi
Masalah Pengurusan Sistem Maklumat pendidikan
Bagi mengatasi masalah dan cabaran yang dihadapi, syor-syor berikut
telah dibuat:
(a)
Bahagian Sistem Maklumat
diperbesarkan dan dijadikan satu jabatan. Fungsi jabatan ini hendaklah
diperbanyakkan. Jabatan ini seharusnya bertanggungjawab ke atas perancangan,
pelaksanaan, penyelenggaraan dan penyelarasan semua projek pengkomputeran di
Kementerian Pendidikan, termasuklah pelaksanaan sebarang sistem maklumat.
(b)
Mewujudkan unit teknologi maklumat
di semua bahagian/unit pendidikan, semua Jabatan Pendidikan Negeri dan di semua
maktab/institut perguruan. Jabatan Teknologi Maklumat dan unit teknologi
maklumat hendaklah diketuai dan dianggotai oleh pegawai-pegawai yang mempunyai
kelulusan dalam bidang yang berkaitan dengan teknologi maklumat. Dengan
terbentuknya unit teknologi maklumat dan Jabatan Teknologi Maklumat,
Kementerian Pendidikan akan mempunyai satu jentera yang lengkap untuk menangani
pelaksanaan sebarang sistem maklumat secara besar-besaran.
(c)
Kementerian Pendidikan perlu menyediakan satu
rancangan strategic mengenai isu pengkomputeran dan isu penerapan pendidikan
teknologi maklumat ke dalam sistem pendidikan negara. Rancangan strategik ini
dapat menyediakan satu halatuju bagi sebarang projek yang akan dilaksanakan.
(d)
Satu rancangan jangka panjang yang
sistematik perlu disediakan untuk melatih guru-guru dalam bidang teknologi maklumat. Rancangan
ini perlu dimulakan dengan secepat mungkin.
(e)
Jabatan Agama Johor Bahagian
Pendidikan perlu turut serta menjana kemajuan teknologi maklumat agar sejajar
dengan arus kemodenan dan yang diaplikasikan oleh Kementerian Pendidikan.
5.0 Kesimpulan
Pelbagai sistem maklumat pendidikan
dibekalkan kepada sekolah dari PPAD, PPD dan JPN. Walaupun objektif pengurusan sistem maklumat pendidikan ini
adalah untuk pengumpulan data pendidikan yang lebih berteknologi dan sistematik
namun menimbulkan beberapa impak terutama kepada guru-guru yang mengendalikan
proses maklumat pendidikan tersebut. Pengurusan sistem maklumat pendidikan juga
mengakibatkan peningkatan beban tugas seorang guru sehingga mempengaruhi
pengajaran. Masa yang panjang diperlukan untuk mendapatkan maklumat data yang
tepat dan sahih serta tahap penguasaan kemahiran teknologi maklumat sesetengah guru
yang masih pada tahap sederhana. Sejurus itu, jalan penyelesaian perlu diambil
untuk menjadikan Negara Malaysia yang mampu mempunyai sistem maklumat
pendidikan yang interaktif dan
berteknologi tinggi.
BIBLIOGRAFI
Irma Indayu
Omar, Yushiana Mansor,2005. Panduan Mencari Maklumat: PTS Sdn.Bhd.
Rozinah
Jamaludin, 2005. Multimedia Dalam Pendidikan: Utusan Publication
Sdn.Bhd.
Assalamualaikum... Saya berminat dengan penulisan saudari mengenai tajuk ini. Boleh tak saya mendapat satu salinan penulisan ini dari saudari. Kalau boleh, mesej saya di no ini. Rasdi 0139510869
ReplyDeleteassalammualaikum saudari...
ReplyDeletesaya ingin mempelajari pembangunan sistem...blh x sy dpat kn modul2 dlm sistem saudari...jika saudari tidak keberatan blh berhubung dgn sy melalui emel atau no sy 0177854579...