ISI KANDUNGAN
1.0 Pendahuluan
2.0 Model Pembelajaran
3.0 Teori Pembelajaran
4.0 Strategi Pengajaran dan Pembelajaran
5.0 Ulasan penambahbaikan
6.0 Penutup
1.0 Pendahuluan
Pembangunan Laman Interaktif ini berdasarkan
Computer based
Educational Resource
and Development in Information Technology, merangkumi LIMA peringkat
pembangunan dalam model ADDIE yang terdiri daripada Analisis, Rekabentuk,
Pembangunan, Pelaksanaan dan Penilaian. Sebelum pembangunan Laman Interaktif
ini, data telah dikumpul untuk mengenalpasti data dan latarbelakang pelajar
atau pengguna, gaya pembelajaran dan keperluan pelajar.
Antara perkara yang akan dibincangkan
dalam laporan akhir ini ialah konsep pembelajaran, teori pembelajaran, strategi
pengajaran dan pembelajaran serta ulasan penambahbaikan dari pakar isi dan
pakar IT.
2.0 Model Pembelajaran
ADDIE merupakan singkatan dari Analysis,
Design, Development or Production, Implementation or Delivery and Evaluations. Dalam model pembelajaran ADDIE, analisis tentang
setiap langkah antara muka perisian mempengaruhi untuk memudahkan pengguna.
Dalam perisian ini, model pembelajaran yang telah diaplikasikan contohnya pada setiap langkah menu utama perisian ini. Setiap
sub topic dalam menu utama disusun mengikut aras Taksanomi Bloom.
Rajah 1: Pembangunan perisian
menggunakan Authoware
Pada
menu utama, aras yang mudah diperkenalkan kemudian diikuti dengan aras yang
tinggi dan lebih sukar. Ini kerana bersesuaian dengan aras kognitif pelajar dan
pengguna perisian tersebut yang telah dikaji sebelum pembangunan dijalankan
dimana kumpulan pengguna terdiri daripada kumpulan pelajar sederhana dalam
bidang multimedia dan pelajaran Pendidikan Islam.
Setiap elemen dalam Model ADDIE
diaplikasikan dalam perisian ini semasa perisian ini dirancang, dibangunkan dan
di nilai dimana dalam perisian ini turut mempunyai penilaian iaitu beberapa
soalan kuiz pelbagai bentuk.
Rajah 2 : Antara contoh soalan
objektif yang terdapat dalam perisian Laman Interaktif.
3.0 Aplikasi Teori
Pembelajaran
Teori pembelajaran yang digunakan ialah teori
Kognitivisme berdasarkan teori Jean Piaget (1896-1980) mempengaruhi
perkembangan pelajar melalui tiga fasa iaitu asimilasi, akomodasi dan
keseimbangan. Berikut merupakan aplikasi teori Kognitivisme dalam Reka Bentuk
Perisian PBK:
(a) Proses pembelajaran dan pengajaran melibatkan
penglibatan yang aktif daripada pelajar. Contohnya pelajar boleh membuat
latihan pada bila-bila masa, pelajar merancang sendiri perjalanan pembelajaran.
Rajah 2:
Menu utama yang turut memaparkan kuiz membolehkan pelajar memilih untuk
melakukannya berulang kali atau pada bila-bila masa.
(b) Penekanan diberikan kepada penstrukturan,
pengorganisasian dan penyusunan maklumat untuk memudahkan pemprosesan optimal.
Contoh : Menggunakan
kaedah ringkasan, sintesis dan pembentukan konsep pemetaan (mapping konsep)
(c) Maklum balas serta merta –
Mengikut prinsip ACT, apabila pelajar mengambil laluan pembelajaran yang salah,
pelajar diberi maklum balas serta merta.
Rajah 5: Penerimaan maklum balas serta merta pada bahgian soalan kuiz.
(d) Penyusunan isi bahan pada menu utama disusun
daripada mudah kepada sukar
(e) Perisian yang
menggunakan pengelola awal dan mnemonik metafor.
Rajah 6 : Penggunaan pengelola awal yang menunjukkan garis kasar bahan
pembelajaran yang akan disampaikan berlatar belakangkan tema pemmbelajaran “
Ibadat Haji”.
4.0 Strategi Pengajaran dan
Pembelajaran
Strategi
tutorial digunakan untuk mempersembahkan maklumat atau pelajaran baru kepada
pelajar. Strategi tutorial ini mengajar pelajar tentang prinsip haji atau rukun
haji yang wajib dilakukan semasa menunaikan ibadat haji dan syarat sah haji
yang disampaikan menggunakan peta minda
berdasarkan mapping concept.
Peranan yang digunakan oleh guru dalam
pelaksanaan strategi tutorial ini ialah dengan memilih bahan pengajaran yang
sesuai, menyesuaikan pengajaran dan memantau proses pengajaran yang menggunakan
perisian Laman Interaktif Pendidikan Islam (Ibadat Haji).
Peranan computer dalam pelaksanaan
strategi ini ialah mempersembahkan maklumat, mengemukakan soalan, memantau
jawapan pelajar, memberikan maklum balas yang memulihkan pelajar, menyimpan
rekod pencapaian pelajar dan meringkaskan isi penting pelajaran dalam konsep
pemetaan yang mengaplikasikan carta, gambar dan rajah sebagai komponen utama
untuk menyampaikan maklumat.
Rajah 7 : Contoh
skrin yang meringkaskan kandungan “Rukun Haji” yang pertama tentang bila dan
dimana niat ihram dilakukan.
Manakala peranan pelajar dalam pelaksanaan strategi
tutorial ialah berinteraksi
dengan komputer, menjawab soalan yang
dikemukakan dengan diberikan cubaan
menjawab soalan hanya dua kali dan masa
yang diberikan 10 saat (tries limit)
untuk menjawab satu soalan objektif.
Rajah 8 : Contoh skrin yang
memaparkan respon soalan kuiz bagi tempoh masa menjawab yang telah ditetapkan.
5.0 Ulasan penambahbaikan
Setelah membentangkan dokumentasi perisian dan
perisian prototaip (Multimedia Course Project) , beberapa teguran untuk
penambahbaikan telah dilakukan :
(a) Latar belakang gambar untuk
menu utama telah ditukar kepada gambar yang lebih besar saiz dan resolusinya
agar tidak pecah atau kabur apabila ditayangkan pada presentation window.
(b) Susunan butang (button) pada
menu utama (main menu) supaya lebih tersusun, objektif, pegenalan,isi pelajaran
dan penutup berada dibawah susunan butang (button).
(c) Sub topik yang memerlukan lebih
penerangan telah ditambah dengan menambah setiap maklumat menggunakan ikon display
contohnya syarat wajib haji yang mempunyai penerangan, penjelasan dan
gambar tentang perkara tersebut.
6.0 Penutup
Perisian berbantukan komputer (PBK) mempunyai potensi
yang sangat baik
untuk
digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dengan membina dan membangunkan perisian
seperti ini dapat memberi banyak pengetahuan dan pengalaman yang tidak dapat dijualbeli oleh sesiapa pun. Walaupun komputer yang
dihasilkan sesuai dengan setiap gaya pembelajaran pengguna dan pelajar, peranan
sebagai seorang guru masih diperlukan untuk memudahcara dan memantau
pembelajaran. Ini kerana seorang
pendidik memahami pelajar yang diajarnya, pengetahuan, kemahiran dan pengalaman
sebagai pendidik sukar untuk ditandingi dengan komputer.
No comments:
Post a Comment