ISI KANDUNGAN
1.0
Pengenalan
2.0
Sinopsis Buku: Wahabi Sesatkah Mereka?
3.0
Kelebihan dan Kekurangan
4.0
Penutup
5.0
Lampiran
1.0
Pengenalan
Buku yang
menjadi pilihan ialah sebuah buku tentang fahaman yang wujud dalam dunia Islam
yang bertajuk “Wahabi Sesatkah Mereka?” karya asal oleh Hersi Mohamad
Hilole diterjemahkan oleh Dr. Muhammad Yusuf Bin Khalid terbitan PTS Millenia
Sdn. Bhd. Buku ini mempunyai tujuh bab isi kandungan disertai pengenalan dan
penutup yang sangat baik gaya bahasanya. Penulis menghasilkan buku ini sebagai
salah satu tesis ijazah sarjana pengajian Islam dan ditambah beberapa sebab
yang lain.
Penulis
memberikan gambaran tentang pandangan orang ramai dan masyarakat tentang
perihal dakwah wahabi. Terdapat yang mencela, memuji, menyokong atau mengkritik.
Penulis mengerahkan tenaga menjelaskan tiga perkara yang menjadi skop kajian
menghasilkan buku ini :
(1)
Sumber
asas yang wajar dirujuk oleh mana-mana pihak yang ingin mengetahui hakikat
dakwah Wahabi dengan sikap lawan kepadanya.
(2)
Kajian
pemikiran Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahab daripada dimensi agama, sosiopolotik
dan kajian analisisnya supaya kita jelas pro dan kontra , serta pendiriannya
kepada beberapa isu yang dipertikaikan.
(3)
Perbandingan
pendapat pihak yang tidak bersetuju dengan wahabi dan penyokongnya supaya kita
faham kedudukan sebenar polemik yang wujud.
Semasa memilih
untuk membeli buku menyiapkan tugasan yang diberikan, mata dan hati saya
tertarik dengan buku ini pada muka hadapannya dan isi kandungannya yang dibaca
secara ringkas. Saya terus mencari maklumat tentang penulis buku dan fahaman
ini. Pada pendapat saya, beliau benar-benar menjalankan kajian untuk
menghasilkan buku ini yang harus dibaca dan dijadikan bahan ilmiah serta panduan tentang fahaman
wahabi.
2.0
Sinopsis Buku Wahabi Sesatkah Mereka?
Sebelum
memulakan isi kandungan, penulis telah memaparkan maksud salafi menurut Imam
Ghazali, kajian perihal sumber-sumber dan rujukan terbahagi tiga bahagian iaitu
sumber pro wahabi, anti wahabi dan orientalis.
Wahabi bukanlah satu mazhab tetapi ia
merupakan satu fahaman yangdiasaskan oleh Muhamad bin Abdul Wahhab. Fahaman ini
lebih cenderungkepada pemahaman berdasarkan kepada nas semata-mata tanpa
melihatsumber-sumber perundangan Islam yang lain seperti maqasid syariyyah,istihsan,
qias dan sebagainya yang menjadi pegangan kepada mazhab-mazhabseperti mazhab
Syafie. Seseorang yang menganut Fahaman Wahabi ia tidakdigolong sebagai orang
yang sesat. Fahaman ini termasuk dalam Ahli SunnahWal -Jamaah. Fahaman ini
dilihat ada persamaannya dengan mazhab Hanbaliyang sememangnya hanya
mementingkan zahir nas sahaja.
Penulis telah menulis dengan memaparkan kehidupan dan persekitaran
Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahab selaku pengasas fahaman Wahabi pada bab
pertama, seterusnya tentang wahabi dan pemurnian tauhid, dimensi sosiopolitik
bagi memurnikan tauhid dalam aliran fahaman Wahabi, polemik dalam mentafsir
beberapa isu akidah, konflik isu pengkafiran dan tawassul, sikap gerakan wahabi
pada beberapa golongan Islam dan gerakan Wahabi dalam bidang dakwah.
Kefahaman Syeikh Muhammad Bin
Abdul Wahab berkenaan tauhid ialah dengan membahagikan-bahagikan tauhid kepada
tiga bahagian iaitu Tauhid Rububiyah, Uluhiyah dan al-Asma Wa al-Sifat.
Pandangan Syeikh
Muhammad Bin Abdul Wahab kepada tauhid yang semata-mata berasaskan agama sahaja
dan sikapnya yang keras dalam aspek ini yang membawa kepada kemasukan dalam
dimensi sosiopolitik bagi konsep tauhid.
Polemik antara salafi wahabi dan seterusnya berlegar isu tauhid
seperti syirik, ibadah, kafir mengkafirkan dan sebagainya. Kemunculan gejala
kafir mengkafirkan pada masa kini dimana golongan wahabi berpendapat orang yang
mengucap dua kalimah syahadah akan masuk Islam. Namun mereka menganggap bahawa
tidak cukup hanya mengucap kalimah tauhid sebagai Islamnya seseorang. Fahaman
ini menuntut agama Tauhid Uluhiyah juga diucap secara ikhlas.
3.0
Kelebihan dan Kekurangan
Menurut pendapat saya yang lemah dan serba kekurangan dalam bidang
ilmu ini, buku ini mempunyai kelebihan yang boleh menimbulkan minat muda mudi
untuk membaca buku ilmiah kerana selain isi kandungan yang padat dan berbentuk
point yang lebih mudah dibaca. Ia turut
dilengkapkan dengan ayat-ayat suci Al-Quran dan hadis yang turut yang perlu
dijadikan pedoman dan pegangan kita. Selain menyelitkan pandangan dari tokoh
Islam dan para ulama dalam bidang tauhid dan aqidah ia turut dipadankan dengan
isu-isu semasa yang berkaitan untuk menjadikan buku ini perlu dibaca dan
dimiliki.
Setelah
membaca dan meneliti buku ini, saya mendapati tidak ada kekurangan namun terdapat
cadangan penambahbaikan agar gaya bahasa yang diterjemahkan dan ditulis
menggunakan ayat yang padat lebih mudah difahami. Ini kerana terdapat beberapa
ayat dan kenyataan yang dibaca memerlukan
pemahaman yang sangat mendalam dalam bidang akademik dan akidah tauhid kerana
ayat yang tidak lengkap dan sukar difahami bagi golongan yang kurang arif dalam
kepelbagaian fahaman yang wujud pada hari ini.
4.0
Penutup
Perihal konsep
yang ditimbulkan oleh Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahab mempunyai dua dimensi
iaitu keagamaan dan sosiopolitik. Terdapat kesan positif iaitu lahirnya laungan
menyedarkan umat Islam pada abad ke-19 dan membawa kepada kemunculan sebilangan
besar pemikir Islam daripada pelbagai pelosok
dunia Islam dan turut mengasaskan beberapa gerakan pembaharuan. Beberapa
aspek negatif yang muncul ialah terdapat pelbagai analisis dan tafsiran yang
diperkenalkan oleh pengasas Wahabi dan pengikutnya. Pemikir ini menokok tambah
sehingga mewujudkan pelbagai bahagian dan jenis tauhid. Ini menyebabkan
setengah belia mentakwilkan pendapat-pendapat itu serta mengkafirkan setiap
orang yang tidak sependapat dengan mereka. Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahab
terdedah kepada banyak kritikan kerana beliau banyak memperakui sistem politik
kepada tampuk kepimpinan jemaah Islam pada satu dinasti sahaja. Hal ini
menyebabkan sebab utama fikiran politik wahabi dan mazhabnya menjadi jumud.
Isu Wahhabiyyah atau nama lainnya
seperti Ittiba’ al-Sunnah, Kaum Muda atau Salafiyyah telah dibincangkan
beberapa kali di peringkat Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dan
Mesyuarat Panel Kajian Aqidah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Pada asasnya kerajaan
menolak kehadiran fahaman Wahhabiyyah atas dasar ia boleh menimbulkan kekecohan
dan perpecahan di kalangan umat Islam. Ia sepertimana yang telah diputuskan di
dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan iaitu pada kali ke-12 (1985),
kali ke-14 (1985), kali ke-16 (1986), kali ke-40 (1996), kali ke-42 (1997) dan
kali ke-44 (1998). Ia juga dibincangkan berkali-kali di dalam mesyuarat Panel
Kajian Aqidah JAKIM pada kali ke-14 tahun 2000, kali ke-20 tahun 2002 dan kali
ke-23 tahun 2003. Kesemua keputusan perbincangan adalah menjurus kepada
menyekat penularan fahaman Wahhabiyyah atas alasan isu-isu khilafiyyah
fiqhiyyah yang dibangkitkan boleh menggugat perpaduan umat Islam di Malaysia.
Bagaimanapun keputusan tidak mengatakan bahawa
Wahhabiyyah merupakan ajaran sesat malah Wahhabiyyah masih dianggap sebagai
Ahli Sunnah Wal-Jamaah.
Casino Las Vegas, NV Reviews - MapYRO
ReplyDeleteCasino Las Vegas in Las Vegas, 광주광역 출장마사지 Nevada reviews 구미 출장안마 by real people. Yelp is 광명 출장샵 a 광주 출장샵 fun and 안양 출장마사지 easy way to find, recommend and talk about what's great and not so great