Tuesday, August 20, 2013

FINAL REPORT COURSEWARE BASED ON CDROM



ISI KANDUNGAN

1.0  Pendahuluan
2.0  Model Pembelajaran
3.0  Teori  Pembelajaran
4.0  Strategi Pengajaran dan Pembelajaran
5.0  Ulasan penambahbaikan
6.0  Penutup



1.0  Pendahuluan

Pembangunan Laman Interaktif ini berdasarkan Computer based
Educational Resource and Development in Information Technology, merangkumi LIMA peringkat pembangunan dalam model ADDIE yang terdiri daripada Analisis, Rekabentuk, Pembangunan, Pelaksanaan dan Penilaian. Sebelum pembangunan Laman Interaktif ini, data telah dikumpul untuk mengenalpasti data dan latarbelakang pelajar atau pengguna, gaya pembelajaran dan keperluan pelajar.
           Antara perkara yang akan dibincangkan dalam laporan akhir ini ialah konsep pembelajaran, teori pembelajaran, strategi pengajaran dan pembelajaran serta ulasan penambahbaikan dari pakar isi dan pakar IT.



2.0  Model Pembelajaran

ADDIE merupakan singkatan dari Analysis, Design, Development or Production, Implementation or Delivery and Evaluations. Dalam model pembelajaran ADDIE, analisis tentang setiap langkah antara muka perisian mempengaruhi untuk memudahkan pengguna. Dalam perisian ini, model pembelajaran yang telah diaplikasikan contohnya pada  setiap langkah menu utama perisian ini. Setiap sub topic dalam menu utama disusun mengikut aras Taksanomi Bloom.


                                                                                                                                                                                                                                                                       


 
Rajah 1: Pembangunan perisian menggunakan Authoware
Pada menu utama, aras yang mudah diperkenalkan kemudian diikuti dengan aras yang tinggi dan lebih sukar. Ini kerana bersesuaian dengan aras kognitif pelajar dan pengguna perisian tersebut yang telah dikaji sebelum pembangunan dijalankan dimana kumpulan pengguna terdiri daripada kumpulan pelajar sederhana dalam bidang multimedia dan pelajaran Pendidikan Islam.
            Setiap elemen dalam Model ADDIE diaplikasikan dalam perisian ini semasa perisian ini dirancang, dibangunkan dan di nilai dimana dalam perisian ini turut mempunyai penilaian iaitu beberapa soalan kuiz pelbagai bentuk. 




Rajah 2 : Antara contoh soalan objektif yang terdapat dalam perisian Laman Interaktif.



3.0   Aplikasi Teori Pembelajaran

Teori pembelajaran yang digunakan ialah teori Kognitivisme berdasarkan teori Jean Piaget (1896-1980) mempengaruhi perkembangan pelajar melalui tiga fasa iaitu asimilasi, akomodasi dan keseimbangan. Berikut merupakan aplikasi teori Kognitivisme dalam Reka Bentuk Perisian PBK:
(a)   Proses pembelajaran dan pengajaran melibatkan penglibatan yang aktif daripada pelajar. Contohnya pelajar boleh membuat latihan pada bila-bila masa, pelajar merancang sendiri perjalanan pembelajaran.

 



Rajah 2: Menu utama yang turut memaparkan kuiz membolehkan pelajar memilih untuk melakukannya berulang kali atau pada bila-bila masa.
(b)   Penekanan diberikan kepada penstrukturan, pengorganisasian dan penyusunan maklumat untuk memudahkan pemprosesan optimal.
Contoh : Menggunakan kaedah ringkasan, sintesis dan pembentukan konsep pemetaan (mapping konsep)



(c)  Maklum balas serta merta – Mengikut prinsip ACT, apabila pelajar mengambil laluan pembelajaran yang salah, pelajar diberi maklum balas serta merta.








Rajah 5: Penerimaan maklum balas serta merta pada bahgian soalan kuiz.
(d)   Penyusunan isi bahan pada menu utama disusun daripada mudah kepada sukar
(e)  Perisian yang menggunakan pengelola awal dan mnemonik metafor.
Rajah 6 : Penggunaan pengelola awal yang menunjukkan garis kasar bahan pembelajaran yang akan disampaikan berlatar belakangkan tema pemmbelajaran “ Ibadat Haji”.










4.0   Strategi Pengajaran dan Pembelajaran

Strategi tutorial digunakan untuk mempersembahkan maklumat atau pelajaran baru kepada pelajar. Strategi tutorial ini mengajar pelajar tentang prinsip haji atau rukun haji yang wajib dilakukan semasa menunaikan ibadat haji dan syarat sah haji yang disampaikan menggunakan  peta minda berdasarkan mapping concept.
      Peranan yang digunakan oleh guru dalam pelaksanaan strategi tutorial ini ialah dengan memilih bahan pengajaran yang sesuai, menyesuaikan pengajaran dan memantau proses pengajaran yang menggunakan perisian Laman Interaktif Pendidikan Islam (Ibadat Haji).
      Peranan computer dalam pelaksanaan strategi ini ialah mempersembahkan maklumat, mengemukakan soalan, memantau jawapan pelajar, memberikan maklum balas yang memulihkan pelajar, menyimpan rekod pencapaian pelajar dan meringkaskan isi penting pelajaran dalam konsep pemetaan yang mengaplikasikan carta, gambar dan rajah sebagai komponen utama untuk menyampaikan maklumat.




                                         

Rajah 7 : Contoh skrin yang meringkaskan kandungan “Rukun Haji” yang pertama tentang bila dan dimana niat ihram dilakukan.

Manakala peranan pelajar dalam pelaksanaan strategi tutorial ialah berinteraksi  
      dengan komputer, menjawab soalan yang dikemukakan dengan diberikan cubaan
      menjawab soalan hanya dua kali dan masa yang diberikan 10 saat (tries limit)
      untuk menjawab satu soalan objektif.

                                                                                                                                                                       

Rajah 8 : Contoh skrin yang memaparkan respon soalan kuiz bagi tempoh masa menjawab yang telah ditetapkan.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                




5.0  Ulasan penambahbaikan

Setelah membentangkan dokumentasi perisian dan perisian prototaip (Multimedia Course Project) , beberapa teguran untuk penambahbaikan telah dilakukan :
(a)  Latar belakang gambar untuk menu utama telah ditukar kepada gambar yang lebih besar saiz dan resolusinya agar tidak pecah atau kabur apabila ditayangkan pada presentation window.
(b)  Susunan butang (button) pada menu utama (main menu) supaya lebih tersusun, objektif, pegenalan,isi pelajaran dan penutup berada dibawah susunan butang (button).
(c)  Sub topik yang memerlukan lebih penerangan telah ditambah dengan menambah setiap maklumat menggunakan ikon display contohnya syarat wajib haji yang mempunyai penerangan, penjelasan dan gambar tentang perkara tersebut.










6.0   Penutup

Perisian berbantukan komputer (PBK) mempunyai potensi yang sangat baik
untuk digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.  Dengan membina dan membangunkan perisian seperti ini dapat memberi banyak pengetahuan dan pengalaman yang  tidak dapat dijualbeli  oleh sesiapa pun. Walaupun komputer yang dihasilkan sesuai dengan setiap gaya pembelajaran pengguna dan pelajar, peranan sebagai seorang guru masih diperlukan untuk memudahcara dan memantau pembelajaran.  Ini kerana seorang pendidik memahami pelajar yang diajarnya, pengetahuan, kemahiran dan pengalaman sebagai pendidik sukar untuk ditandingi dengan komputer.


YA HANANA ( BETAPA BERUNTUNGNYA KAMI)




 ya hana na

Betapa Beruntungnya Kami

ظَهَرَ الدِّينُ المُؤَيَّد   بِظُهُورِالنَّبِى اَحمَد
dzoharoddiinul muayyad bidzhuhuurin nabi ahmad
Telah muncul agama yang didukung,  dengan munculnya sang Nabi Ahmad

يَا هَنَانَــــــــا بِمُحَمَّد  ذَلِكَ الفَضلُ مِنَ الله
ya hana na bimuhammad   dzalikal fadhlu minallah
Betapa beruntungnya kami dengan Muhammad (Saw), itulah anugerah daripada Allah SWT

يَا هَنَانَا
ya hana na
Betapa Beruntungnya Kami

خُصَّ بِالسَّبعِ المَثَانِى   وَحَوى لُطفَ المَعَأنِى
khusho bissab’il matsani   wa hawa luthfal ma’ani
Diistimewakan dengan as-Sab’ul Matsany (al-Fatihah), penghimpun rahsia bagi setiap makna

مَالَهُ فِى الخَلقِ ثَانِى   وَعَلَيهِ اَنزَلَ الله
ma lahu fil kholqi tsani   wa a’laihi anzalallah
Tidak ada yang senilai dengannya, dan Allah mewahyukan kepadanya (Muhammad SAW)

يَا هَنَانَا
ya hana na
Betapa Beruntungnya Kami

مِن مَكَّةٍ لَمَّا ظَهَر    لِاَجلِهِ انشَقَ القَمَر
min makkatillamma dzohar    liajlihin syaqqal qomar
Ketika di Makkah bulan tampak terbelah deminya (Muhammad SAW),
 
وَافتخَرَت الُ مُضَر   بِهِ عَلى كُلِّ الاَنَام
waf takhorot aalu mudhor     bihi ala kullil anam
lalu kabilah Mudhar (kabilah Muhammad SAW) dibanggakan oleh seluruh manusia

يَاهَانَانَأ
ya hana na
Betapa beruntungnya kami

اَطيَبُ النَّاسِ خَلقًا   وَاَجَلُّ النَّاسِ خُلُقُا
athyabunnasi kholqon   wa ajallunnasi khuluqon
Beliau adalah manusia yang terbaik ciptaanNya, dan teragung akhlaknya

ذِكرُهُ غَربًا وَشَرقًا   سَائِرٌ وَالحَمدُ لِله
dzikruhu ghorbaw wa syarqon    saa iruw walhamdu lillah
Semua berzikir ke atasnya samada di barat atau di timur, segala puji hanya bagi Allah SWT

يَاهَنَانَا
ya hana na
Betapa beruntungnya kami

صَلُّوا عَلى خَيرِ الاَنَام   المُصطَفَى بَدرِالتَّمَام
shollu a’la khoiril anami   al musthofa badrittamami
Berselawatlah ke atas sebaik-baik manusia (Muhammad SAW) yang terpilih, sang bulan purnama

صَلُّوا عَلَيهِ وَسَلِّمُوا   يَشفَع لَنَأ يَومَ الزِّحَام
shollu a’laihi wasallimu  yasyfa’ lana yaumazzihami
Sampaikanlah salam kepadanya, moga diberi syafaat di hari kebangkitan

يَا هَنَانَا
ya hana na
Betapa beruntungnya kami

يَا هَنَانَا


Wednesday, February 13, 2013

GARIS PANDUAN MENGENDALIKAN GANGGUAN SEKSUAL DI TEMPAT KERJA DA

KERAJAAN MALAYSIA
______________________________________________
PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 22 TAHUN 2005
______________________________________________
GARIS PANDUAN MENGENDALIKAN GANGGUAN
SEKSUAL DI TEMPAT KERJA DALAM
PERKHIDMATAN AWAM
JABATAN PERKHIDMATAN AWAM
MALAYSIA
KERAJAAN MALAYSIA
______________________________________________
PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 22 TAHUN 2005
_______________________________________________
GARIS PANDUAN MENGENDALIKAN GANGGUAN
SEKSUAL DI TEMPAT KERJA DALAM
PERKHIDMATAN AWAM
JABATAN PERKHIDMATAN AWAM
MALAYSIA
1
KERAJAAN MALAYSIA
________________________________________
PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 22 TAHUN 2005
________________________________________
GARIS PANDUAN MENGENDALIKAN GANGGUAN SEKSUAL
DI TEMPAT KERJA DALAM PERKHIDMATAN AWAM
TUJUAN
1. Pekeliling ini bertujuan menerangkan pelaksanaan Garis Panduan
Mengendalikan Gangguan Seksual Di Tempat Kerja Dalam Perkhidmatan Awam.
LATAR BELAKANG
2. Gangguan seksual seperti perbuatan atau pernyataan yang bersifat seksual
boleh memberi kesan negatif ke atas semangat pekerja dan prestasi kerja. Gangguan
seksual turut menimbulkan suasana persekitaran kerja yang serba salah, menakutkan,
berasa terancam dan lain-lain kesan negatif yang menjejaskan suasana perhubungan
yang harmoni di tempat kerja. Ia juga dianggap perbuatan yang tidak bermoral dan
melanggari batas-batas perhubungan serta nilai peribadi seseorang pegawai.
2
3. Gangguan seksual merupakan salah satu perlakuan yang dilarang mengikut
peraturan 4A Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib)
1993. Sekiranya seseorang Pegawai Awam didapati telah melakukan gangguan
seksual, mereka boleh dikenakan tindakan tatatertib kerana telah melanggar peraturan
4A atau peraturan 4(2)(d), Peraturan Pegawai Awam.
PELAKSANAAN GARIS PANDUAN
4. Matlamat utama garis panduan ini adalah bersifat untuk mendidik, memberi
kefahaman dan sebagai tindakan pencegahan bagi mengelakkan perbuatan serta salah
laku yang boleh dikategorikan sebagai gangguan seksual. Melalui usaha ini ia
diharapkan dapat memelihara perhubungan di tempat kerja agar lebih harmoni, saling
hormat menghormati dan meningkatkan nilai budi bahasa serta integriti pegawai.
5. Garis panduan ini mengandungi huraian lanjut berhubung kategori dan jenis
perlakuan gangguan seksual, kesan-kesannya, tindakan untuk mengendalikan
gangguan seksual di tempat kerja dan langkah-langkah pencegahan.
6. Pelaksanaan Garis Panduan Mengendalikan Gangguan Seksual Di Tempat
Kerja Dalam Perkhidmatan Awam adalah seperti di lampiran berkembar.
TARIKH KUATKUASA
7. Pekeliling Perkhidmatan ini adalah berkuat kuasa pada tarikh ianya
dikeluarkan.
PEMAKAIAN
8. Tertakluk kepada penerimaannya oleh pihak berkuasa masing-masing,
peruntukan Pekeliling Perkhidmatan ini pada keseluruhannya dipanjangkan kepada
semua Perkhidmatan Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa
Tempatan.
3
PERTANYAAN
9. Sebarang pertanyaan berhubung Pekeliling Perkhidmatan ini bolehlah dirujuk
kepada:
Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam
Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia
Bahagian Perkhidmatan Psikologi
Aras 7, Blok C1, Parcel C
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62510 PUTRAJAYA
No. Telefon : 03-8885 3695/ 3704/ 3708/ 3715
No. Faksimili : 03-8889 2178
E-mel : dasarbpps@jpa.gov.my
“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”
(DATO’ ISMAIL ADAM)
Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam
Malaysia
JABATAN PERKHIDMATAN AWAM
MALAYSIA
PUTRAJAYA
26 OGOS 2005
Semua Ketua Setiausaha Kementerian
Semua Ketua Jabatan Persekutuan
Semua Y.B. Setiausaha Kerajaan Negeri
Semua Pihak Berkuasa Berkanun
Semua Pihak Berkuasa Tempatan





SELAWAT KE ATAS NABI MUHAMMAD S.A.W




صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ                      Selawat salam dipohon lagi
صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد         Selawat Allah ke atas Muhammad
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ                      Selawat salam dipohon lagi
يَا نَبِيْ سَلاَمٌ عَلَيْكَ                          Wahai Nabi salam atasmu
يَا رَسُوْل سَلاَمٌ عَلَيْكَ                    Wahai Rasul, salam atasmu
يَا حَبِيْبُ سَلاَمٌ عَلَيْكَ                 Wahai kekasih, salam atasmu
صَلَوَاتُ الله عَلَيْكَ                             Selawat Allah ke atasmu
أَشْرَقَ الْبَدْرُ عَلَيْنَا                  Bulan purnama menyinari kita
فَاخْتَفَتْ مِنْهُ الْبُدُوْرُ                                  Hilang segala cahaya
مِثْلَ حُسْنِكَ مَا رَأَيْنَا        Indah menawan tak pernah dilihat
قَطُّ يَا وَجْهَ السُّرُوْرِ              Wajah gembira sepanjang hayat
أَنْتَ شَمْسٌ أَنْتَ بَدْرٌ              Kaulah matahari, kaulah bulan
أَنْتَ نُوْرٌ فَوْقَ نُوْرٍ            Kaulah cahaya mengatasi cahaya
أَنْتَ إِكْسِيْرٌ وَغَالِي                        Kaulah rahsia hidup mulia
أَنْتَ مِصْبَاحُ الصُّدُوْرِ                           Kaulah menyuluhi jiwa
يَا حَبِيْبِيْ يَا مُحَمَّد             Wahai kekasihku, ya Muhammad
يَا عَرُوْسَ الْخَافِقَيْنِ           Wahai pendamping indah sejagat
يَا مُؤَيَّدُ يَا مُمَجَّدُ                         Wahai Nabi dijulang dipuja
يَا إِمَامَ الْقِبْلَتَيْنِ                                       Wahai imam 2 kiblat
مَنْ رَأَى وَجْهَكَ يَسْعَد                      Bahagialah orang memandang wajahmu
يَا كَرِيْمَ الْوَالِدَيْنِ              Wahai penghulu keturunan mulia
حَوْضُكَ الصَّافِى الْمُبَرَّد                    Kolam airmu sejuk jernih
وِرْدُنَا يَوْمَ النُّشُوْرِ             Kunjungi kami pada hari akhirat
مَا رَأَيْنَا الْعِيْسَ حَنَّتْ            Sepanjang malam unta berjalan
بِالسُّرَى إِلاَّ إِلَيْكَ                         Tiada berhenti rindukanmu
وَالْغَمَامَةْ قَدْ اَظَلَّتْ                  Engkau dipayungi awan putih
وَالْمَلاَ صَلُّوْا عَلَيْكَ                Dan Malaikat sama berselawat
عَالِمُ السِّرِّ وَأَخْفَى                    Allah mengetahui rahsia sulit
مُسْتَجِيْبُ الدَّعَوَاتِ               Dialah menyahut semua seruan
رَبِّ إرْحَمْنَا جَمِيْعًا               Wahai Tuhan Rahmatilah kami
بِجَمِيْعِ الصَّالِحَاتِ                       Dengan segala amalan soleh
وَصَلاَةُ الله عَلَى أَحْمَد       Selawat Allah ke atas Muhammad
 عَدَّ تَحْرِيْرِ السُّطُوْرِ                    Sebanyak baris kertas ditulis


 
صَاحِبُ الْوَجْهِ الْمُنِيْرِ        Empunya wajah berseri menawan
صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد        Selawat Allah ke atas Muhammad
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ                     Selawat salam dipohon lagi
صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد        Selawat Allah ke atas Muhammad
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ                     Selawat salam dipohon lagi
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَيْهِ 
Wahai Tuhan, selawat dan salam dan keberkatan atasnya